Syntyvyyden laskun seuraukset realisoituvat tulevana syksynä myös Hämeenlinnan koulunsa aloittavien määrän rajuna laskuna. Lukuvuosi käynnistyy sadan lapsen vähenemisenä eikä maahanmuutollakaan saada tätä asiaa korjattua. Se tarkoittaa noin neljän-viiden luokanopettajan vakanssin tarpeen vähenemistä. Seuraavina vuosina on odotettavissa samansuuruinen oppilasmäärän ja opettajatarpeen lasku. 2030-luvulle tultaessa tämä tarkoittaa jo noin 800 koululaisen vähenemistä kaupungissamme. Kaikki koulunsa 2030-luvulla aloittavat lapset ovat jo syntyneet eli tämä asia on ennakoitavissa ja kaupungin tulee tähän myös viisaasti varautua.
Samaan aikaan lasten määrän vähenemisen myötä meillä on ollut kuitenkin kasvava tarve lisätä erityisen tuen pienryhmiä ja valmistavan opetuksen ryhmiä. Erityisen tuen pienryhmiä on viime vuosina perustettu niin paljon, ettei kaikille ryhmille ole löytynyt opiskelutiloja omista kouluyhteisöistään ja suuri vaikeus on ollut myös saada erityisopettajakoulutuksen saaneita päteviä opettajia näihin ryhmiin. Tilanne on kestämätön. Jokaisen oppilasryhmän tulisi saada kuulua omaan kouluyhteisöönsä ja erityistä tukea saavan jos kenen, kuuluisi saada erityispedagogiikkaan erikoistuneen opettajan ammattitaitoista opetusta.
Miten tämä haaste olisi ratkaistavissa? Tässä tilanteessa missä oppilasmäärät laskevat, tulee miettiä entistä tarkemmin kuka hyötyy ja tarvitsee eniten erityisen tuen pienryhmäopetusta ja kenelle riittäisi tuki omassa yleisopetuksen ryhmässä?
Tuki omassa yleisopetuksen ryhmässä olisi mahdollista jos nämä yleisopetuksen perusryhmät olisivat riittävän pieniä n.16 oppilaan ryhmiä. Tämän kokoisia ryhmiä ei tarvitsisi myöskään jakaa jakoryhmiin luonnontieteiden ja käsitöiden oppitunneille vaan kaikissa aineissa ryhmä voisi opiskella omana luokkanaan.
Hämeenlinna lapsiystävällisenä kaupunkina voisi olla edelläkävijä tässä ajattelussa ja tehdä rohkeasti pienet ryhmät aloittaville luokille niin ala -kuin yläkouluun. Tällä toimella pystyisimme takaamaan, oppilasmäärän vähetessä, kaupungissa työskenteleville opettajille työn jatkuvuuden, varmistamaan erityisen tuen pienryhmien opetustilojen ja pätevien erityisopettajien riittävyyden sekä huomioimaan oppilaan tukemisen yksilöllisenä ja ryhmämuotoisena tukena oppilaan tuen uudistuksen astuessa voimaan 1.8.2025. Myös valmistavalta luokilta siirtyvien oppilaiden tukeminen onnistuisi paremmin pienemmissä yleisopetuksen ryhmissä ja tällä on tärkeä merkitys kotoutumisen onnistumisessa.
Viime viikolla julkistettiin ennuste kaupungin tulevasta tilinpäätöksestä ja se kertoo tuloksen olevan historiallisen hyvä. Ylijäämää on tulossa 15 miljoonaa. Lapsiin panostaminen olisi nyt perusteltu, tärkeä arvovalinta ja se maksaa itsensä takaisin nopeastikin. Pienemmissä ryhmissä opettajalla on mahdollisuus huomioida oppilaan yksilölliset tarpeet huomattavasti paremmin kuin isossa ryhmässä, mikä näkyisi oppimistulosten paranemisena ja työrauhan lisääntymisenä. Lisäksi riittävä resurssi tavalliseen koulutyöhön vähentäisi myös tarvetta vahvempien opiskeluhuollollisten palvelujen käyttöön.
Anne Laatikainen
rehtori ja kaupunginhallituksen jäsen (sd.)
Hämeenlinna
Kirjoitus julkaistu Hämeen Sanomien mielipidepalstalla 13.2.2025
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti