Suomalaisessa peruskoulussa opetus on
ammattitaitoisten pedagogien käsissä ja oppiminen hyvää vaikka uutisotsikoiden
perusteilla voisi muuta päätellä. On
totta, että PISA-tuloksissa Suomi on menettänyt ykköspaikkojaan mutta edelleen
olemme osaamisessa korkealla näissä tilastoissa. Kouluissa opitaan nykyisin paljon sellaisia
asioita, mitä kolmekymmentä vuotta sitten ei edes osattu kuvitellakaan. Ei
ainakaan lasten, nuorten ja tavallisten ihmisten osaamisessa.
Maailma muuttuu ja niin muuttuu myös osaamistarpeet. Koulun
tehtävä on huomioida tämä omassa toiminnassaan. Nykykoulussa huomio on tietojen
oppimisen lisäksi taitojen oppimisessa ja opitun soveltamisessa. Ulkoa
oppimisen vaadetta ei enää ole samassa määrin kuin aikaisemmin kun melkein
jokaisen taskussa kulkee väline, jolla tiedon voi tarkastaa tai löytää
välittömästi sitä tarvitessaan. Ulkoa kannattaa joitain asioita edelleen
kuitenkin oppia. Eihän laitteelta voi etsiä tietoa jos ei ymmärrä mitä tietoa
etsii ja mihin yhteyksiin asia liittyy.
Hämeenlinna on kulkenut edelläkävijänä oppimisen
digitalisoinnissa. Laitteita ja koulutuksia on järjestetty viimeisen 15 vuoden
aikana systemaattisesti. Siksi onnistuimmekin Pandemia-aikana
etäopetusjärjestelyiden käynnistämisessä ja toteutuksessa todella hyvin.
Suurimmalla osalla oppilaista oli jo oma laite ja kaikille muillekin löytyi
koululta nopeasti lainattava laite kotiin. Oppilailla ja opettajilla oli myös
valmius työskentelyyn etäyhteyksin.
Digitaaliset välineet eivät kuitenkaan saa olla
itseisarvo vaan ne on ymmärrettävä yhtenä osana oppimista. On sääli, ettei
kaikkeen mahdolliseen ole varaa ja että sähköinen oppimateriaali on vienyt
tilaa oppikirjoilta. Itse näkisin hyvänä mallina sen, että kouluissa olisi ainakin
lainattavia kirjoja käsikirjatyyppisesti käytettäväksi. Kaikki oppilaat ja
opiskelijat eivät kaipaa kirjaa mutta joillekin ne tulisivat tarpeeseen
sellaisissa aineissa, missä tekstiä on paljon. Itsekin luen pitempiä tekstejä
mieluummin kirjasta kuin laitteelta vaikka laitetta ahkerasti käytänkin, niin
uutisten lukemiseen kuin myös some-keskustelun seuraamiseen.
Kehitys on nopeaa ja koko ajan tulee uusia
mahdollisuuksia. Tällä hetkellä kovasti keskusteluttaa tekoäly ja sen
mahdollisuudet. Keskustelin tällä viikolla opiskelijan kanssa, joka kertoi
hyödyntävänsä tekoälyä esseensä kirjoittamiseen. Hän piti tilannetta ihan
normaalina oman työnsä helpottajana. Tekoäly tuottaa tekstin ja hän suodattaa
tekstin plagioinnin tunnistusohjelmalla. Kun olin huolissani hän oppimisestaan,
hän totesi toimineensa fiksusti säästäessään energiaa ja aikaa sellaisen
oppimiseen, mikä häntä oikeasti kiinnostaa.
Liitutauluaikaan ei ole paluuta. Teknologia ei tuhoa
oppimista mutta se toki muuttaa sitä mitä tarvitsee oppia. Teknologisten
taitojen lisäksi tarvitaan yhä enemmän mielen hyvinvoinnin taitoja ja
ymmärrystä luotettavasta tiedosta. Tietoa kun on tarjolla kaikkialla.
Teknologiaa on opittava hyödyntämään ja sen kanssa on
opittava myös käyttäytymään. Tarvitseeko sitä kännykkää ihan joka tilanteessa
tuijottaa? Me aikuiset näytämme esimerkkiä mitä on olla digi-ihminen? Siinä
sitä on oppimisen ja itsearvioinnin haastetta mutta tehtävä ei ole mahdoton.
Kirjoitus on julkaistu Kaupunkiuutisissa helmikuussa 2023
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti